söndag 27 mars 2011

Smycken för håret

Ett samlarområde som smugit sig på mig är hårsmycken av olika slag. När jag är på loppis hittar jag ofta små söta hårspännen från 50- och 60-talet men ett och annat äldre hårsmycke har även följt med hem. Tyvärr har jag glatt hår med tunna hårstrån så det är svårt att få äldre sorters hårspännen att sitta bra men om man säkrar upp med vanliga hårnålar under så brukar det gå bättre. De flesta spännena är av någon sorts sköldpaddsimitation

Hårspännen och hårkammar av sköldpaddsimitation
Detalj av hårkam. Det må vara plast men mönstret är skuret för hand.

Användandet av sköldpaddsskal började tidigt i historien och i kina och Japan har man länge använt sig av sköldpadd i utsmyckningar. Under 1850-talet började välborna damer bära vackra hårkammar av sköldpadd i sina utstuderade håruppsättningar.På 20-och 30-talet kom imitationer av plast. På 50-talet användes sköldpaddsimitation på nytt bl.a. i glasögon. Sköldpaddsmönstret har egentligen aldrig riktigt gått ur modet.
Sköldpaddsimitation med strassdetaljer.
En favorit. Även här handskurna detaljer.
Hårsmycken i pärlemorimitation med strassdetaljer.
Svart, vitt och rött
Hårnålar med strass från ca 50-tal.

1 kommentar:

  1. Susan susan@rundberg.com26 maj 2014 kl. 15:21

    Hej Susanne, har du några hårnålar i sköldpadd som du vill sälja, jag har förlorat alla mina och har långt hår och desperat, eller om du vet någon som har? Hälsningar Susan .

    SvaraRadera