måndag 28 mars 2011

Glittrande halsband

Kristallen den fina! Halsband med vackra facetterade pärlor i kristall är en god ersättning om du som jag inte har råd med diamanter. De vanligaste halsbanden av kristall har klara stenar, men en stor variation av färger finns. Jag blev speciellt glad när jag hittade det långa mintgröna halsbandet med klara och opaka pärlor. Det femradiga (!) halsbandet med klara pärlor hittade jag på Lions tvådagarsloppis i Boden, som för övrigt är en av de bättre jag varit på! 

Halsband i mintgrönt, gult och brunt
Femradigt halsband med klara pärlor

Kristallhalsband har pärlor i alla möjliga former, färger och storlekar vilket gör det till ett trevligt samlarområde. På mer etablerade antikaffärer brukar det ibland finnas kristallhalsband, och då till ett relativt saftigt pris. Det känns ju alltid bra att veta att det inte är helt värdelöst glitter man ruvar på.

Halsband med klara och pärlemorskimrande pärlor
 
Långt halsband med ovanlig "hjulformad" pärla

1 kommentar: