fredag 20 januari 2012

Samiskt på tradera

Just nu har jag auktioner ute på tradera igen. Ett av smyckena som jag auktionerar ut är en silverring av tydlig samisk karaktär. Enligt källor är ringen en kopia av en mycket gammal samisk vigselring och är tillverkad av guldsmeden Kenneth Norman. Tyvärr saknas en av ringarna som sitter i öglor på ringens ovansida. Intresset av auktionen verkar ändå relativt stort.

Kolla in mina auktioner där jag, förutom ringen och andra fina smycken, har ett mycket stort och vackert dräktspänne i mässing för utauktionering.

2 kommentarer:

  1. Man ser ibland att saker som är, som du säger, av tydlig samisk karaktär säljs som samiska. Då kommer genast någon och påpekar att det inte är doudji. Vad tycker du om det? Kan ett hantverksföremål vara samiskt utan att vara doudji? Får ickesamer tillverka föremål efter samisk förlaga eller i de samiska färgerna och sälja det som samiskt eller sameslöjd?

    SvaraRadera
  2. Det är en mycket intressant frågeställning tycker jag. Jag har bott och arbetat i lappland och har förstått att frågan om doudji kan vara känslig. Antagligen på grund av att samisk identitet och dess hantverk ofta är intimt sammankopplat. Jag har själv fått anmärkningar när jag kallat ett föremål för Doudji som någon annan skulle kalla för samiskt hantverk. Så uppenbarligen kan visst hantverk vara doudji medan annat bara är hantverk. Jag antar att man kan kalla hantverk av Samer i samisk tradition för doudji. Instinktivt tycker inte jag att ickesamer kan tillverka föremål och kalla dem för samiska. Jag tror att man i så fall skall vara noggran med att informera om att det är en kopia med samisk förelaga.

    SvaraRadera